Nye krav til arbeidsavtaler – dette må arbeidsgivere vite

Fra 1. juli 2024 trer viktige endringer i Arbeidsmiljøloven i kraft. Endringene gjelder krav til innhold i arbeidsavtaler, og vil påvirke alle arbeidsgivere i Norge. Dersom du bruker maler for arbeidsavtaler, må disse nå oppdateres i tråd med lovendringene.

AIDER--41

Viktigste endringer i arbeidsavtaler fra juli 2024


  1. Flere lovpålagte opplysninger må inkluderes i avtalen


  2. Arbeidsgivers mulighet til å bruke personalhåndbok svekkes


  3. Endringer krever ny avtale og samtykke fra arbeidstaker



Hva betyr lovendringene i praksis?


De nye reglene betyr at arbeidsgivere ikke lenger kan endre viktige arbeidsvilkår gjennom personalhåndboken alene. Slike endringer må nå inn i selve arbeidsavtalen, og krever samtykke fra arbeidstaker. Dette gir ansatte økt trygghet og forutsigbarhet.


 

Nye krav til innhold i arbeidsavtalen (gjelder fra 01.07.2024)


Her er noen av de mest sentrale nye kravene til innhold i arbeidskontrakter:


  • Arbeidssted: Skal det fremgå om arbeidstaker har fast arbeidsplass eller fritt kan velge arbeidssted.


  • Rett til arbeidsgiverbetalt fravær: Utover ferie, inkludert sykefravær, permisjoner m.m.


  • Prosess ved oppsigelse: Hvordan et arbeidsforhold kan avsluttes, med henvisning til lover eller tariffavtale.


  • Godtgjørelser og tillegg: Alle tillegg som ikke inngår i ordinær lønn må spesifiseres.


  • Arbeidstid: Informasjon om eventuell variasjon i daglig/ukentlig arbeidstid.


  • Vaktendringer og overtid: Rutiner og betaling for vaktendringer og arbeid utover avtalt tid.


  • Kompetanseutvikling: Informasjon om rettigheter til opplæring og faglig utvikling.


  • Ytelser til sosial trygghet: Klargjøring av pensjon, forsikring og andre arbeidsgiverbetalte ordninger.


AIDER--21

Nye frister for arbeidsavtaler


  • Nyansettelser: Skriftlig arbeidsavtale skal foreligge senest innen 7 dager etter oppstart.


  • Endringer etter forespørsel: Ved forespørsel fra arbeidstaker, skal avtalen oppdateres senest innen 2 måneder.


  • Endringer i arbeidsforholdet: Endringer som påvirker sentrale arbeidsvilkår skal inn i arbeidsavtalen senest samme dag de trer i kraft.



 


Risiko ved mangelfull arbeidsavtale


Manglende informasjon kan føre til at arbeidstaker automatisk regnes som fast ansatt eller at arbeidstakers versjon av arbeidstid legges til grunn.


To viktige bestemmelser i Arbeidsmiljøloven:


  • §14-6 (3): Dersom midlertidighet ikke er opplyst, regnes stillingen som fast.


  • §14-6 (4): Dersom stillingsomfang ikke er presisert, legges arbeidstakers påstand til grunn.



Hva bør du gjøre nå?


  1. Oppdater alle arbeidsavtaler og maler i tråd med de nye kravene.


  2. Sørg for god dokumentasjon og skriftlighet i alle endringer.


  3. Informer ledere og HR-ansvarlige om endringene og konsekvensene.


Vi står klare for å hjelpe deg i hele landet: