Nytt fra 2026 på lønns- og HR-området

2026 nærmer seg, og i god tradisjon er det en del endringer som skjer på lønns- og HR-området.I dette innlegget tar vi en oppsummering av nye regler og satser som gjelder fra 2026.Det er et par større endringer som påvirker deg som arbeidsgiver, spesielt de nye reglene for skattetrekk og utleggstrekk.

test bilde 2 MB-1

Skattetrekkskonto forsvinner

Fra 1. januar 2026 forsvinner skattetrekkskontoen!


Dette betyr også at muligheten til å bankgaranti for forskuddstrekk forsvinner fra januar.

Arbeidsfradrag for unge – «skattelotteriet»

Det innføres et arbeidsfradrag for unge fra 2026.


Dette innebærer at om lag 100.000 personer (8 prosent) av de som er født i årene 1991–2006 og er registrert skattepliktige til Norge i skattemanntallet per 31. oktober 2025, blir trukket ut tilfeldig til å få rett på et arbeidsfradrag i en periode på fem år.


Fradragsbeløpet utgjør inntil 125.000 kroner, og reduseres med 40 prosent av inntekt som overstiger 345.000 kroner.


Disse reglene har imidlertid ingen konsekvenser for arbeidsgivere.

AIDER-Oslo-Mennesker--9-1

Nye rutiner og regler for utleggstrekk

Fra 2026 får vi en ny innkrevingslov, og en ny ordning for utleggstrekk.

Hva skjer med ferieloven?

Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) startet opp et utredningsarbeid for å endre ferieloven tidlig i 2023. Årsaken til utredningen var et krav om endringer i norsk ferielov fra ESA (EFTA’s overvåkingsorgan). Utredningen har vært på høring.


Slik de norske reglene er, så innebærer det at arbeidstakere ikke har rett til betalt ferie det første året de er ansatt på grunn av lite opptjente feriepenger. Dette antas å stride mot EU’s arbeidstidsdirektiv som sier at ansatte hvert år skal ha minst fire ukers betalt ferie.


Arbeids- og inkluderingsdepartementet har nå vurdert saken og konkludert med at de ikke kommer til å endre norsk ferielov nå.

Aider Oslo 3

Nye satser fra 2026

Psykososialt arbeidsmiljø

Det er vedtatt nye regler om psykososialt arbeidsmiljø som trer i kraft 1. januar 2026.


De nye reglene innebærer en presisering av kravene i arbeidsmiljøloven § 4-3. Det innføres ikke noen nye plikter, men reglene gir tydeligere krav til hva som ligger i «fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø». Formålet med endringene er å gjøre regelverket mer konkret og lettere å forstå for arbeidsgivere og ansatte.


Endringene i arbeidsmiljøloven § 4-3 slår fast at «Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.»


De nye reglene medfører med andre ord ingen nye plikter, men presiserer gjeldende rett for å gjøre det lettere for arbeidsgivere å forstå og etterleve kravene.


Endringene skal tydeliggjøre kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet og gi økt veiledning til arbeidsgivere.


Arbeidsgivere må jobbe mer systematisk for å kartlegge og forebygge psykososiale risikofaktorer som kan påvirke helse og trivsel, for eksempel emosjonelle krav, tidspress og uklare forventninger.


Nye punkter vil spesifisere sentrale faktorer som arbeidsgivere må hensynta.

AIDER-Oslo-Mennesker--17 (1)

Ta gjerne kontakt for en prat!