Kristine Eriksen
Løsningsarkitekt • Tech • Oslo
Advantek vokste raskt, med over hundre ansatte fordelt på flere kontorer. Med veksten fulgte et velkjent problem: tallkaos. Heldigvis fikk de hjelp i tide.
Advantek vokste, kontorene ble flere, prosjektene større, men tallene hang ikke med.
Fredrik Alkenhoff, konsernsjef i Advantek, beskriver tiden før Tripletex og Aider kom på banen: De trodde de hadde oversikt. Det hadde de ikke.
– Vi kunne ikke stole på tallene våre. Det kom overraskelser hele tiden.
Da Advantek startet opp i 2017, var målet å bygge et teknologiselskap som kunne levere ingeniørkompetanse til noen av landets mest krevende prosjekter.
– Vi vokste raskt, og plutselig var det vanskelig å ha full oversikt over prosjekter, fakturering og ressursbruk. Vi brukte mye tid på å hente ut tall manuelt. Da skjønte vi at vi måtte få på plass et system som kunne henge med utviklingen, sier Alkenhoff.
Før Aider og Tripletex kom inn, var økonomirapporteringen spredt i flere systemer, Excel-ark og manuelle rutiner. Resultatet var usikkerhet, og det tok tid å fatte beslutninger.
– Det gikk utover arbeidsmiljøet. De ansatte ønsket å satse, men ledelsen kunne ikke gi grønt lys når tallene ikke stemte, sier Arild André Lycke, Vice President i Advantek Norge og daglig leder for Advantek Digital.
Her kom heldigvis Tripletex og Aider til unnsetning, for å skape kontroll, innsikt og lønnsom vekst.
Tidligere foregikk mye av økonomirapporteringen i regneark. Prosjektøkonomien ble rapportert i etterkant, og det kunne gå uker før ledelsen visste hvordan marginene faktisk lå an.
– Vi hadde masse data, men lite innsikt. Det ble vanskelig å ta raske beslutninger når tallene alltid kom for sent, forteller Fredrik Alkenhoff.
Vendepunktet kom da de tok kontakt med Aider. Sammen implementerte de Tripletex, og gikk fra rapportering i ettertid til oversikt i sanntid.
– Nå ser vi umiddelbart hvordan prosjektene utvikler seg. Vi kan justere ressursbruk fortløpende, og slipper å jobbe i blinde, sier han.
Kristine Eriksen, løsningsarkitekt hos Aider, kjenner utfordringen mange vekstselskaper står i.
– Mange har høy fart og sterke fagmiljøer, men økonomien henger ikke helt med. Tripletex gir oss et felles språk og en felles plattform, sier hun.
Aider-teamet har bidratt til å sette opp prosjektstyring, timeføring og automatisert bilagsflyt, alt samlet i Tripletex.
– Før måtte vi sende rapporter og oppdatere Excel-filer. Nå skjer alt i sanntid, og vi kan bruke tiden på å diskutere strategi i stedet for tallknusing, sier hun. Tripletex Pro ble introdusert
For større selskaper lønner det seg ikke å vente på rapportering, de trenger løpende innsikt.
Med Tripletex Pro kunne Advantek endelig ta beslutninger i fart, med et solid grunnlag.
I denne løsningen får de blant annet:
– Nå ser vi umiddelbart hvordan prosjektene går. Vi jobber ikke i blinde lenger, sier Alkenhoff.
Advantek fortsetter å vokse i et marked preget av raske endringer. Med Tripletex som plattform og Aider som rådgiver, har de fått verktøyet som gjør veksten bærekraftig.
– Vi har gått fra magefølelse til datadrevet styring. Det gir oss trygghet og fart, avslutter Fredrik Alkenhoff.
Løsningsarkitekt • Tech • Oslo