Åpenhetsloven

Du har sikkert hørt om den nye åpenhetsloven. Men hvor godt kjenner du pliktene og kravene i dette nye lovverket? Gjelder de din bedrift – og er du i så fall forberedt på å følge dem? Vi i Aider har satt oss grundig inn i det, slik at du kan få kortversjonen.

I korte trekk skal åpenhetsloven gjøre det enklere for både bedrifter og forbrukere å sikre at varene og tjenestene de kjøper, ivaretar menneskerettighetene – og retten til et anstendig arbeidsliv. 

For deg som bedrift betyr det blant annet at du plikter å utføre aktsomhetsvurderinger og redegjøre for disse. Du har også svarplikt ved skriftlige henvendelser om disse vurderingene.

Usikker på hva som ligger i en aktsomhetsvurdering – og hvordan du gjennomfører en? Null problem – vi hjelper deg.

TA KONTAKT

Sven Østebø

Rådgiver

98 54 57 81 LinkedIn

Ingrid Håverstad

Seniorrådgiver

97 51 86 76 LinkedIn

- Vi ønsker å gjøre det enklest mulig for alle å følge gjeldende lover. Derfor har vi utviklet et rammeverk for håndtering av åpenhetsloven – fra A til Å, sier Sven Østebø rådgiver i Aider.

Klar for en liten prat?

For så enkelt er det, faktisk. Vi har en intervjubasert tilnærming som tar deg up to speed på alt du trenger å vite om åpenhetsloven.

Sammen går vi gjennom kravene – og leverandørkjeden din, dersom du ønsker det – og du trenger aldri bekymre deg igjen.

På bakgrunn av det vi kommer frem til i vår trivelige samtale, kan vi utarbeide

  • styresak
  • retningslinjer for ansvarlighet
  • mal for redegjørelse på nettsidene
  • spørreskjema til leverandører
  • forslag til tiltak for å redusere eller fjerne oppdaget risiko

Har du spørsmål rundt åpenhetsloven – eller ønsker å booke en liten prat? Ta kontakt med Aider