AiderAider

Verneombud og tillitsvalgt: hva er forskjellen

Arbeidsplassen er et sted der trivsel, sikkerhet og rettferdighet skaper et godt og produktivt arbeidsmiljø. To av de viktigste rollene som bidrar til dette er tillitsvalgte og verneombudet. 1. januar 2024 ble det gjort endringer i arbeidsmiljøloven som har påvirket verneombudets rolle. Vi tar en titt på forskjellen mellom de to, og hva lovendringen betyr.

Hva er en tillitsvalgt?

En tillitsvalgt er valgt av kollegene for å representere dem i saker om lønn, arbeidsforhold, og andre rettigheter. De fungerer som en brobygger mellom ledelsen og de ansatte, og har som hovedoppgave å sikre rettferdige arbeidsforhold som er i samsvar med gjeldende avtaler. I en typisk kontorbedrift kan dette være ting som å jobbe for fleksible arbeidstider, rettferdige lønnsnivåer og goder som kantineordning eller mulighet for hjemmekontor.

Tillitsvalgtes viktigste oppgaver:

  • Lønn og arbeidsbetingelser: kjemper de ansattes sak i forhandlinger om lønn og arbeidsforhold
  • Forhandling og dialog: de ansattes representant i samtaler med ledelsen om omorganiseringer, endringer i arbeidsvilkår eller andre endringer som påvirker de ansatte
  • Representasjon i møter med ledelsen: passer på at de ansattes stemmer blir hørt i samtaler om store endringer som for eksempel å bytte HR-system
  • Konflikthåndtering: bidrar i å håndtere konflikter mellom ansatte og ledelsen, i saker som handler om for eksempel tvister om arbeidstid, kontrakter eller ferieavvikling

Det finnes noen situasjoner der tillitsvalgte er spesielt viktig. Det er spesielt når det skal skje store endringer i bedriften som nedbemanninger, sammenslåinger eller omstrukturering.

La oss se på noen eksempler der den tillitsvalgte er viktig for å kjempe de ansattes sak. Se for deg at et selskap skal gå fra enkeltkontorer til åpent kontorlandskap. Det er kanskje ikke så populært blant alle, og da vil tillitsvalgte kjempe for at de ansatte for eksempel får en form for kompensasjon, bedre fasiliteter eller stillerom og mulighet for hjemmekontor.

Et annet eksempel er om bedriften skal innføre nytt bonussystem eller evalueringer internt. Da vil den tillitsvalgte jobbe for rettferdighet og transparens ut mot de ansatte.

TA KONTAKT

Karina Strandrak Belseth

Tjenesteleder Folk og kultur

95 26 01 55

Hva med verneombudet da?

Et verneombud er valgt av de ansatte og har ansvar for å overvåke at arbeidsplassen tar helse, miljø og sikkerhet (HMS) på alvor. Det er selvfølgelig viktig at verneombudet selv har peiling på HMS, og må etter loven gjennomføre et kurs på minimum 40 timer for å sikre nødvendig HMS-kompetanse. Der lærer de blant annet å gjøre risikovurderinger og å foreslå endringer for bedre sikkerhet på jobb. Kurset lærer også om samarbeid med ledelsen for å implementere HMS-tiltak.

Hvert år må verneombudet ta en vernerunde for å sjekke om lokalet er trygt, og for å oppfordre til trivsel på jobb og håndtering av stress. I tillegg har verneombudet ansvar for at innleid arbeidskraft er omfattet av bedriftens HMS-rutiner.

Den 1. januar 2024 ble det gjort endringer i loven som utvidet verneombudets ansvar. Da ble det innført mange endringer som sikrer et bedre vern i små bedrifter, og en sterkere vektlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet.

Endringene i arbeidsmiljøloven 1. januar 2024:

  1. Bedrifter med fem eller flere må ha verneombud: før gjaldt det bedrifter med 10 eller flere. I bedrifter med færre enn fem kan det fortsatt avtales en annen ordning, men regelen åpner også for at mindre bedrifter skal ha bedre vern (endret § 6-1.1).
  2. Verneombudets ansvar utvides til å også omfatte innleide arbeidstakere og selvstendige arbeidstakere: det betyr at verneombudet også skal ivareta sikkerheten til innleide og folk som jobber selvstendig, men som utfører arbeid for bedriften eller i tett tilknytning til bedriften. Dette er for å sikre trygghet for alle som jobber på arbeidsplassen (endret § 6-2.1).
  3. Verneombudet skal også ivareta det psykososiale: endringen betyr at verneombudets ansvar utvides fra bare det fysiske til å også omhandle det psykososiale. Det kan være faktorer som arbeidsmengde, mobbing konflikthåndtering og andre ting som påvirker de ansattes mentale helse (§ 6-2.2, ny bokstav f).

 

Noen praktiske eksempler fra arbeidslivet

La oss se på noen praktiske eksempler for å illustrere hvordan verneombudet jobber.

En liten bedrift
En liten IT-bedrift med syv ansatte har krav på verneombud. Verneombudet sørger for trygghet både når det gjelder det fysiske og det psykososiale. Det fysiske i en typisk kontorsetting kan være godt lys og ergonomiske kontormøbler, og det psykososiale kan gjelde konflikter, utfrysning og andre ting som har negativ påvirkning på mental helse.

Bedrift med innleid arbeidskraft
En entreprenør i bygge- og anleggsbransjen har leid inn ekstra arbeidskraft under et stort prosjekt. Det er viktig at de innleide er kjent med de gjeldende HMS-rutinene, og det er verneombudets ansvar å sikre at det er det. Om det oppstår farlige situasjoner, har verneombudet mulighet til å stanse arbeidet så fort farene blir oppdaget, sånn at de innleides sikkerhet blir like ivaretatt som alle andre.

Psykososialt arbeidsmiljø på kontoret
En stor bedrift sliter med økt stress, flere konflikter og mer sykefravær knyttet til mental helse. Da er det verneombudets oppgave å gjøre en kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet på kontoret, og foreslå tiltak for å forbedre det. Det er tiltak som bedrer den psykologiske tryggheten og kommunikasjonen, og reduserer arbeidsbelastningen. Det kan for eksempel være innføring av fleksible arbeidsstider og påmelding på stressmestringskurs.

Les også: Våre 5 beste tips for et godt arbeidsmiljø

En tillitsvalgt velges av de ansatte gjennom en demokratisk prosess, ofte i samarbeid med fagforeningen.

Et verneombud velges også av de ansatte, vanligvis gjennom en avstemning på arbeidsplassen.

Ja, men det anbefales ikke siden det kan lede til interessekonflikter.

Ja, i større selskaper er det ofte behov for å ha flere tillitsvalgte og verneombud.

Nei, det er ikke et lovkrav at en bedrift må ha tillitsvalgt. Valg av tillitsvalgt skjer frivillig og avhenger av om de ansatte ønsker å ha en representant som kan ta opp saker på deres vegne. Tillitsvalgte er ofte til stede i bedrifter hvor de ansatte er medlemmer av en fagforening, men det er ikke et krav at bedriften har en tariffavtale eller er tilknyttet en fagforening for å ha en tillitsvalgt.

Ja, ifølge arbeidsmiljøloven er det et krav at alle virksomheter med minst fem ansatte skal ha et verneombud. Verneombudet har en viktig rolle i å overvåke arbeidsmiljøet og sørge for at arbeidsmiljøloven følges. De skal også bidra til å gjennomføre risikovurderinger og foreslå tiltak for å forbedre sikkerheten på arbeidsplassen.

Tillitsvalgte og verneombud har vidt forskjellige ansvarsområder, men utfyller allikevel hverandre på en god måte. Tillitsvalgt jobber for rettferdighet, og er de ansattes talerør mot ledelsen, mens verneombud jobber for trygghet, men det de har til felles er at begge jobber for trivsel på hver sin måte.

Nå håper vi at dette med tillitsvalgt og verneombud er litt mer forståelig. De er begge viktige for et trygt og fint arbeidsmiljø, og bidrar til en sunn og produktiv arbeidsplass.

Lyst til å ta en prat med oss, kontakt oss her