Dobbel vesentlighetsanalyse

Miljo22-1-scaled-e1720166046845-1

Dobbel vesentlighetsanalyse – første steg for å rapportere etter CSRD


EUs bærekraftsdirektiv (CSRD) stiller krav om at selskaper skal rapportere på de bærekraftstemaene som er vesentlige for virksomheten. Men hva betyr egentlig "vesentlig", og hvordan kommer du i gang med rapporteringen?


 


Hva er en dobbel vesentlighetsanalyse?


Dobbel vesentlighetsanalyse er fundamentet for bærekraftsrapportering etter CSRD. Analysen har to perspektiver:


  1. Virkningsperspektivet – Hvordan påvirker virksomheten klima, miljø, mennesker og samfunn?


  2. Finansiell vesentlighet – Hvilke bærekraftsrelaterte forhold utgjør risiko eller muligheter for virksomhetens økonomiske utvikling?



Dette arbeidet gir grunnlag for både rapportering og strategiske beslutninger, og sørger for at dere fokuserer på de temaene som faktisk er relevante, for både virksomheten og samfunnet rundt.


 

Dobbel vesentlighetsanalyse-1
Rapportering etter CSRD innebærer 11 overordnede temaer og totalt 1178 datapunkter. For å navigere dette komplekse landskapet, trengs det en strukturert og grundig tilnærming.

Aiders metode – trygg vei inn i bærekraftsrapporteringen


Våre fageksperter har utviklet en robust metode for vesentlighetsvurdering, basert på EUs retningslinjer og de sentrale rammeverkene bak CSRD og EU-taksonomien. Vår metodikk gjør det enkelt å identifisere hva dere må rapportere på, og hva som faktisk er viktig.


Vi kombinerer innsikt i lovverk med praktisk erfaring, og sørger for at analysen ikke bare blir en rapporteringsøvelse, men en reell støtte for strategi og utvikling.


 


Hva må være på plass før analysen?


For å kunne gjennomføre en dobbel vesentlighetsanalyse kreves det god oversikt over bedriftens:


  • Klimapåvirkning (klimaregnskap)


  • Påvirkning på menneskerettigheter i egen virksomhet og leverandørkjeden (aktsomhetsvurderinger iht. Åpenhetsloven)



Om du ikke har dette på plass ennå, hjelper vi deg gjerne med både klimaregnskap og aktsomhetsvurderinger som en del av prosessen.

Jeg er klar for å bistå!