Aider og Ascender slår seg sammen: styrker rådgivning og rekrutteringstjenester

Aider utvider sitt tjenestespekter ved å slå seg sammen med det hurtigvoksende executive search-selskapet Ascender. – Dette er starten på en kraftfull satsing innen rådgivning, rekruttering og management for hire, sier Andreas Vik, leder i Aider.
Gjenforenes
Aider ble i 2019 gründet i nettopp Ascenders lokaler. Den oppstarten gjorde Ascender-leder Knut Grotli sammen med Andreas Vik, og Grotli har siden den gang vært Aiders styreleder. Etter fem år med sterk vekst på hver sin kant gjenforenes de to selskapene.
– Nå er ringen sluttet, og det er vel litt følelsesmessig for både Knut og meg. Men for Aider betyr dette først og fremst at rådgivingssatsingen vår får en enorm boost. Vi skal redefinere regnskapsbransjen, og vi tror at bransjen holdes relevant gjennom å gi gode råd. Med Ascender på laget blir vi bedre rigget for akkurat det.
Større verktøykasse
Vik forteller at det ligger noen helt unike synergier i et samarbeid mellom Aider og et konsulentselskap som driver med rekruttering og management-for-hire.
– Nå kan vi hjelpe kundene våre på en ny måte med å bygge den riktige økonomifunksjonen. Vi kan levere effektive regnskapstjenester og systemer, samtidig som vi kan hjelpe til med å hente folkene kundene trenger i egen organisasjon. Hvis man i tillegg har behov for midlertidige stillinger i en overgangsfase, kan vi stille opp med det også.
– Kort sagt får vi en langt større verktøykasse, og vi kan følge kunden gjennom en hel endringsprosess på en ny måte, sier Aider-lederen.

Riktig tidspunkt for sammenslåing
Aiders vekst og en stadig større kundebase gjør tidspunktet perfekt. Med sammenslåingen med Sum i fjor, ble rådgivningssatsingen etablert. Nå løftes den videre med Ascender.
– I tillegg får vi tilført betydelig leder- og salgskraft, og det vil styrke både vår gjennomføringsevne og vår tilstedeværelse i markedet, sier Vik.
Økt kommersialitet
Ascender vil bestå som selskap og beholde merkenavnet. Men selv om de vil fortsette med «business as usual», er leder Knut Grotli sikker på at de vil nyte godt av sammenslåingen.
– Vi kommer ofte inn fra en investeringsside, hvor et finansieringsmiljø eier et selskap som trenger fornyelser. Kanskje skal de bytte ut en CEO eller CFO, eller de trenger midlertidig bistand. Nå har vi Aider i bakhånd, som i en outsourcingsprosess eller utleiesituasjon kan stille med både spisskompetanse og økonomisystemer. Det er svært spennende for oss og for kundene våre.
Han trekker også frem at Aider har andre komplementære kompetanseflater, som bærekraft, styrearbeid, business analytics og HR consulting. Hele dette tjenestespekteret blir nå tilgjengelig for Ascenders kunder.