I over 7 år har Are Olimb drevet kursvirksomheten Trygghet i Fokus. Men etter at den tidligere brannmannen flyttet regnskapet sitt til Aider, har han fått bedre kontroll enn noen gang. – Nå forstår jeg langt mer om hva jeg faktisk kan bruke regnskapet til, sier han.
Gjennom eget aksjeselskap holder Olimb brann- og HMS-kurs for blant annet helseinstitusjoner. Som selverklært handyman liker han å gjøre ting med egne hender – fra fakturaskriving til regningsbetaling.
– Alt dette har jeg fått mye hjelp til fra Aider, og etter god opplæring er jeg blitt ganske så bekvem med Tripletex. Nå kan jeg selv ta meg av det jeg synes er litt artig, og så tar Aider resten.
Olimb er dessuten like mye ordensmann som handyman, og han er svært opptatt av struktur og ryddighet.
– Derfor kunne jeg aldri hatt en rotete regnskapsfører, og i Aider har jeg funnet det motsatte. Min faste kontakt er akkurat som meg: alltid svært nøye, og han følger opp det han sier han skal gjøre. Det fungerer rett og slett utrolig bra.
I dag tar Aider seg av alt som har med regnskap å gjøre. Olimb slipper å tenke på hva han skal betale i skatt eller arbeidsavgift – og kan fokusere fullt og helt på virksomheten.
– De er enormt gode på det de skal være gode på, og det gjør mitt liv enkelt. Når du stoler 100 prosent på at ting blir gjort, kan du senke skuldrene og rette oppmerksomheten på din egen greie. Det er helt nødvendig som gründer.
Samtidig har han et helt annet forhold til regnskapet sitt i dag, selv om han ikke fører det selv. Med bedre oversikt har han også større kontroll.
– Jeg har full styring på hvordan jeg driver butikken min, og Aider har hjulpet meg med å få på plass stadig bedre og mer effektive rutiner. Gode råd er det alltid mange av. For eksempel har jeg nå begynt å ta ut lønn i stedet for utbytte, og det gjorde jeg på anbefaling fra regnskapsføreren.
Også da kursvirksomheter som Olimbs fikk en kjempesmell i forbindelse med covid, opplevde han at det var godt å ha en dyktig regnskapsfører på laget.
– Det var utfordrende å se at inntektsgrunnlaget falt helt bort. Men jeg fikk god hjelp fra Aider. De gav meg råd og undersøkte hvorvidt jeg kvalifiserte for støtte. De gikk til og med litt ned i pris. Det endte med at jeg kom meg fint gjennom, og har satt omsetningsrekorder hvert år etter!
For en som er mye på farten, er også tilgjengelighet viktig. Titt og ofte dukker det opp et spørsmål – enten om regnskap eller Tripletex som system. Da er det godt å vite at det er svar i andre enden.
– Min kontakt er helt rå, jeg kan ringe i helger og når det skal være. Men like viktig: Det er aldri noe om og men, jeg får alltid svar på det jeg lurer på. Og er det noe som skal fikses, blir det fikset.
Over tid har Olimb bygget seg opp en god relasjon med sin kontakt i Aider. Han vet at han er en relativt liten kunde, men forteller at han aldri føler seg slik.
– Nei, tvert imot. Hos Aider føler jeg meg prioritert.
Lyst til å ta en prat, kontakt John Christian Aquilizan