IVAR IKS velger Aider som teknologipartner
Det interkommunale selskapet IVAR leverer vann-, avløps- og renovasjonstjenester til over 360 000 innbyggere i Rogaland. Nå skal de gjennom en stor digital omstilling – og velger Aider som samarbeidspartner.

At en rammeavtale på kritiske systemløsninger utløper, kan fort bli en kilde til stress og bekymring. For det fremoverlente selskapet IVAR var det først og fremst en anledning for fornyelse.
– Vi så på denne anskaffelsen som et gyllent øyeblikk for å rigge organisasjonen for fremtiden, og derfor gjorde vi et grundig kartleggingsarbeid og utformet et anbud med en detaljert kravspesifikasjon, sier Jan Erik Berning-Nummedal, prosjektleder for ERP-integrering i IVAR.
Åpenbart mye kompetanse
Som et interkommunalt selskap er IVAR omfattet av en rekke offentlige lover og regler, samtidig som de i stor grad opererer som et privat foretak. Resultatet er at de i den daglige driften støter på en rekke komplekse problemstillinger – og da gjelder det å ha moderne, effektive systemløsninger på plass.
– Et av kravene var at vi ønsket et hundre prosent skybasert ERP-system. Dette var det ikke alle som kunne tilby, men Aider hadde både gode forslag til løsninger og åpenbart mye kunnskap og kompetanse på hvordan disse skulle implementeres og tas i bruk, sier Berning-Nummedal.
Som anbudsvinnere skal Aider nå rigge hele den nye ERP-plattformen, som består av en integrasjonshub med tre ulike systemer: Xledger for økonomi, SD Worx for HR og lønn og Vieri for innkjøp. Med relativt knapp tid – lansering 1. januar 2026 – var også fremdrift viktig for IVAR.
– Aider hadde laget en strukturert plan for både implementering og onboarding, og det var en av flere avgjørende faktorer. At folka deres var løsningsorienterte og serviceinnstilt, bidro også til å gjøre oss komfortable med hele prosessen. Vi følte oss godt ivaretatt før vi i det hele tatt hadde signert kontrakten, forteller prosjektlederen.

Her er det mye å hente
Kristina Lovise Eriksen, partner i Aider, jubler over at de klarte å lande kontrakten med IVAR.
– Vi er rett og slett ganske stolte over å kunne hjelpe noen som leverer helt kritiske tjenester til så mange mennesker. Spesielt gøy blir det av at folka i IVAR er så engasjerte og åpne. De har vist stor endringsvilje fra dag én, og det motiverer oss til å hjelpe dem best mulig med nettopp de endringene.
En god støttespiller
Når de nye systemene går på luften i 2026, skal Aider fremdeles være en støttespiller gjennom vedlikehold, support og service.
– Vi ser på oss selv om en utvidet del av kundens miljø, og når alt er oppe og går, skal vi bruke ressursene våre til å hjelpe dem med å få mest ut av sine nye systemer. Her er det mye å hente, sier Eriksen og får støtte fra Berning-Nummedal:
– Omstilling er en kontinuerlig prosess, og med Aider som samarbeidspartner skal vi fortsette å utvikle oss. Nå skal vi i første omgang høste fruktene av de nye løsningene, samtidig som vi ser på flere muligheter for automatisering og effektivisering.
