Slik fikk tannklinikken mer kontroll og oversikt:

– Kvalitet i regnskapet gir kvalitet i leveransene

tannlege

Aider videreutvikler egen spisskompetanse – og sparker i gang en bransjesatsing på tannklinikker. Hos Privattannlegene i Fredrikstad har det allerede betydd en ny og mer effektiv hverdag. – Nå er vi til enhver tid helt à jour. Det er tilfredsstillende å ha så god kontroll som vi har nå, sier Tore Karlsen, daglig leder i Privattannlegene.


 


Fredrikstad-klinikken består av åtte tannleger, hvorav tre er spesialister, én tannpleier og sju tannhelsesekretærer. Som totalbehandlingsklinikk hjelper de også andre tannleger ved henvisning.


– Alt dette krever grundighet i det økonomiske bildet. Men det kan være utfordrende å alltid holde oversikten i en hektisk hverdag, sier Karlsen.


 


Revisor fikk sjokk


Manager Mats Fjærvik, som leder Aiders bransjesatsing på tannklinikker, tok jobben med å strømlinjeforme regnskapsarbeidet for Karlsen og medarbeiderne. Han innførte nye rutiner, flyt og struktur.


 


– Mats tok blant annet med seg en ny systematikk og en annen delegasjon av arbeidsoppgaver. Resultatet er at både effektivitet og kontroll har økt betraktelig. Dessuten har han bidratt med både innsikt og kompetanse i vårt fagfelt, sier Karlsen.


 


Den løpende og helhetlige måten å jobbe på skulle markere et før og etter i klinikkens administrasjonsarbeid – og i dag kan de smile over null hull i ajourholdet. Faktisk var forbedringen så stor at revisoren ble smått sjokkert over forandringen. Årsoppgjøret, som de hadde forventet å få over påske, var ferdig allerede i januar.


 


– En ting er gevinsten i effektivitet, tid, kontroll og oversikt, men vi jobber også mer i tråd med slik vi ønsker å drive klinikken vår. Ved å fordele oppgaver på hjelpepersonell skaper vi en mer spennende og inkluderende arbeidshverdag for alle ansatte, forteller Karlsen.

tann

Store besparelser


Ifølge klinikklederen koker det hele ned til kvalitet i alle ledd. For ham henger samtlige deler av driften uløselig sammen – fra personell og teknisk utstyr til IT og økonomi.


 


– For å levere kvalitet til våre pasienter må vi også ha kvalitet i produksjonsleddene våre. Ingen av leddene er av mindre betydning for driften, og derfor inngår vi kun avtaler med partnere som kan levere løsninger av høy kvalitet. Det er vesentlig for driften, og derfor til syvende og sist også for pasienten, sier Karlsen, som ikke nøler med å anbefale Aider for andre klinikker som ønsker en seriøs og kompetent partner:


 


– Aider, med Mats i spissen, har meget god kompetanse på fagfeltet, fra særegenheter i økonomien til gamle og nye journalsystem. De har oversikt, er fremoverlente og responstiden er alltid kort. Vi er kort sagt svært godt fornøyd, avslutter han.


 


Nevnte Mats Fjærvik er sikker på at mange klinikker der ute vil være tjent med å forbedre rutinene sine på tilsvarende vis. Det er bakgrunnen for den nye bransjesatsingen, som er alt annet enn tannløs:


 


– Vi skal være nummer én innen tannhelse. Vår store fordel er at vi ikke bare har bransjekunnskapen, men en velprøvd metodikk og oppsett som vi vet fungerer. På toppen av dette skjer det mye innen journalsystemer for tiden, og her ligger vi langt fremme når det gjelder kjennskap, sier Fjærvik og avslutter:


 


– Vårt mål er at tannklinikker skal bruke minst mulig tid på administrasjon og mest mulig tid på pasientene sine. Det ligger store besparelser der ute som bare venter på å bli høstet.

Vil du effektivisere driften i din egen klinikk – og få mer kontroll og oversikt? Ta en prat med Mats!