AiderAider
Hvit robot med lysende øyne

Derfor ønsker Aider robotene velkommen

For Aider er ikke automatiseringsbølgen en trussel. Den er vann på mølla. – Den teknologiske utviklingen gjør at vi kan løfte blikket. Da kan vi også skape mer verdi for kundene våre, sier Kristin Grøtte i Aider.

Vil du vite mer om automatisering? Kontakt oss

Hun er prosjektleder for Aider sitt prosjekt for effektivisering, ett av «beina» i økonomikonsernets satsing på effektiv byrådrift. Her jobber Kristin med å finne smartere måter å jobbe med regnskap.

– Det er masse snakk om automatisering der ute, men ikke mange har gjort mye konkret med det. Det gjør vi, sier hun.

Smilende dame

Mer tid og rom til kunden

For automatisering er noe Aider satser stort på. Vi har et uttalt mål om å være i front i bransjen, og har ressurser til å gjøre konkrete grep.

– For vår del handler det for eksempel om å jobbe mindre med enkelttransaksjoner. Disse punche-oppgavene vi har holdt på med i mange år, er på vei ut. Mulighetene for å automatisere bort dem, blir bare flere, forklarer Kristin.

Det betyr at rådgiverne i Aider kan bruke mer tid på å være gode sparringspartnere for kundene sine.

– Verken kundene eller vi er jo spesielt opptatt av å kommunisere om rutinemessige transaksjoner. Det er ikke der verdiskapingen ligger. Når disse prosessene bare flyter, frigjør det tid og rom for oss til å være bedre rådgivere.

Pusher videre

Kristin ser optimistisk på årene fremover. Dette er tiden for en tydelig kvalitetsøkning på digitaliseringen, mener hun:

– Vi gjør vårt for å pushe på systemleverandørene. Vi utfordrer dem, slik at de prioriterer å gi oss den funksjonaliteten vi trenger.

Nå jobber Aider mye med utvikling av avviksanalyser basert på stordata som hentes ut ifra systemene. Store analyser på tvers skal hjelpe med å se trender og fange opp feil tidlig.

– Dette er oppgaver vi vil gjøre enda mer av fremover. Vi skal gi nyttig informasjon til kundene våre. Vi har ansatte som kan så mye, men bruker for mye tid på rutinearbeid. Når de kan få slippe det, er det en fordel både for oss og for kunden, det er rett og slett vinn-vinn, avslutter Grøtte.

Vil du høre mer om robotisering og automatisering? Ta en prat med Kristin Grøtte