AiderAider
Aider-kontor-aktuelt

Derfor skaper teknologi bedre rådgivere

Aiders utgangspunkt er at morgendagens regnskapsfører først og fremst er en rådgiver. Og at vi i den rollen kan skape mer verdi enn noensinne. – Det vi ser, er at digitaliseringen frigjør enorme mengder undervurdert kompetanse, sier Rolf Eivind Berntsen, seniorrådgiver i Aider.

Nysgjerrig på dine karrieremuligheter i Aider? Karrieremuligheter

Historiske data er litt 2010. Kunder er ikke lenger interessert i å vite hva som har skjedd – de vil vite hva som kommer til å skje. Og fordi vi både kan økonomistyring og har teknologien, kommer de mest spennende kundene til oss. 

– Som rådgivere kan vi gi dem en forecast på verden. I det ligger også den gode kundeopplevelsen og den gode samtalen. Fordi vi har regnskapsførerblikket i tillegg til de teknologiske verktøyene, får kundene en sparringspartner med styrke. Det er verdifullt for dem og artig jobb for oss, forklarer Rolf Eivind.

Et styringsverktøy

Det handler om et skifte i hva regnskap egentlig er. Det som før var noe du bare måtte «ha på plass», er i ferd med å bli et styringsverktøy. 

– Det er det teknologien som tillater. Og kundene som ser dette, velger et teknologisk byrå som oss. Vi kaller oss et kompetansehus fordi vi faktisk beveger oss stadig mer over i rådgiverbransjen.

Rolf Eivind utfordrer dermed alle som måtte tro at regnskapsføreren er i ferd med å bli digitalisert bort.

– Tvert imot. Et siffer på et papir betyr ingenting dersom ingen forklarer hva det betyr. Det er vi som er «hands on» på alle tallene. Det er rett og slett ingen som har så mye informasjon i systemene sine som den digitale regnskapsføreren. Derfor er vi også den beste rådgiveren, sier han.

Kundekontakt som et fag

Den tradisjonelle regnskapsføreren er derimot i ferd med å forsvinne. Det mener vi i Aider er greit: Den nye rollen er langt mer spennende, verdifull og attraktiv.

– Derfor rekrutterer vi også bredt. Økonomer, IT-utdannede og matematikere er alle velkommen hos oss. Den moderne regnskapsføreren er digitalt kyndig, interessert i tall og har forståelse for kommunikasjon, sier han.

Teknologien gjør nemlig kontakten mellom mennesker bare viktigere. Mens regnskapsførere av den gamle skolen neppe valgte sin levevei for å ha den gode kundesamtalen, står dette i dag i sentrum.

– Vi jobber ikke bare med tall, vi kommuniserer tall. Vi bruker teknologi og egen kompetanse til å fortelle folk hva de bør gjøre. Forstår du økonomi og kan snakke for deg, er du kanskje mer regnskapsfører enn du tror.

Starten på en god karriere

I dag har Aider et av de sterkeste tech-miljøene i regnskapsbransjen, og et av teamene våre jobber utelukkende med teknologi. 

– Vi er stolte av å tiltrekke oss dyktige digitale hoder, og det tror jeg vi gjør nettopp fordi vi ikke er et vanlig regnskapsbyrå. Jobber du noen år hos oss, forstår du hele input-siden i økonomifaget. Det gir deg ballasten til å jobbe deg opp til nesten hvor som helst, sier Rolf Eivind.

I tillegg trekker han frem flat struktur og korte linjer som årsaker til at talenter stadig banker på dørene.

– Her blir du løftet opp og frem. Fordi regnskapsrollen er i ferd med å bli rådgivende, får du hos oss en håndfull ulike karrieremuligheter rett i fanget. Der har du kraften i kombinasjonen av teknologi, økonomiforståelse og kommunikasjon.