Dette året har vist oss alle viktigheten av digitalisering

Når de mest turbulente tider roer seg, er det på tide å spørre hva vi har lært. – Dette året har kanskje mest av alt gitt oss en vekker om sårbarhet, sier Patricia Olsson i Aider.

Bli med på digitaliseringen! Kontakt oss

Som rådgivere, regnskapsførere og systemutviklere får Aider kikke «under panseret» hos små og store norske bedrifter. Her ser de hva som funker – og hva som ikke funker. Så når den samme krisen treffer oss alle, blir vi ufrivillige deltakere i et stort eksperiment. Hva har vi lært av det, nå som vi igjen kan gire opp?

 

– Vi ser helt tydelig at de som har klart seg best, er de som allerede har kontroll. Det betyr ikke at du ikke rammes like hardt, men når du er ajour, er du også i forkant. Det gir deg mer rom til å være raskere ute for eksempel med å søke hjelp, sier Olsson.

– Bedre ressursutnyttelse

Noen av Aiders kunder fortalte at de klarte å jobbe godt på hjemmekontoret takket være moderne, skybaserte økonomisystemer – som Xledger. De hadde ikke klart det uten. Slik ble suksesshistoriene like mye en vekker: Er du papirbasert, er du også stedsbunden.

– I Aider har vi sluttet å tenke avstand, og det tror jeg vi kommer til å spare mye tid på fremover. Vi kan raskt spinne opp møter, og det lar oss i større grad bruke rett kompetanse på rett utfordring. Automatisering og skyløsninger handler om mer enn bare backup og videomøter, sier Olsson, og fortsetter:

– Det er ikke papir med strøm på. Gjør du det riktig, er det rett og slett bedre ressursutnyttelse.

Olsson forklarer at når de slipper å bruke tid på transaksjonsarbeid, kan de i større grad være der for kundene på en måte som skaper verdi. De kan hjelpe dem med gode råd for omsetningsvekst, strategi og prosessoptimalisering.

– Det er derfor vi satser knallhardt på systemutvikling. Digitale løsninger gjør ikke bare oss og kundene våre mindre sårbare, de gjør oss begge mer konkurransedyktige, sier hun.

 

Fremtidens flykaptein

Joachim Solvang, leder for digitalisering og innovasjon i Aider, frykter heller ikke at regnskapsføreren er i ferd med å bli automatisert bort. Tvert imot.

– Regnskapsføreren kommer til å bli mer relevant enn noensinne, men rollen tar en annen form. I dag har du regnskapsførerne som sitter nede i grøten, og så har du Powerpoint-gutta som driver med management consulting. Fremtidens etterspørsel vil være etter dem som kan både system og prosess, mener han.

Solvang, som selv har bakgrunn fra både finans og informatikk, tror det er systemfolka som blir uvurderlige når de løfter blikket og zoomer ut.

– Det er en massiv investering i systemer nå, og oppgavene blir bare mer og mer komplekse. Du kan se på morgendagens regnskapsfører som en flykaptein. Det holder ikke å bare ha store motorer, masse teknologi og cruise control. Hva hvis du plutselig må endre retning eller noe går galt? Da trenger du en stødig hånd ved roret.

Glem teknologi for teknologiens skyld

Når det gjelder hvilke bedrifter som kommer til å være relevante etter den voldsomme digitale omstillingen, er Solvang klar:

– Vinnerne er dem som klarer å finne den teknologien som løser de spesifikke problemstillingene kundene kommer med. Du kan ikke be folk om å tilpasse seg deg, eller være opphengt i kul teknologi for teknologiens skyld. Det handler alltid om å være der for kunden og finne rett nøkkel til rett lås.

For Solvang koker det også ned til ressursutnyttelse. Alle vinner når vi kan bruke mer tankekraft og energi på å skape verdi.

– For meg er digitalisering bare et middel for å kunne tenke mer på de riktige problemstillingene. Som samfunn bruker vi altfor mye tid på tallstabling og flytting og arkivering. Målet må være å bruke mest mulig tid på å tenke ut faktiske løsninger, optimalisere prosesser og kommunikasjon, og å forstå markedets utvikling.

– Ingen i nærheten

I Aider er det spesielt regnskapssystemet Xledger de har spesialisert seg på. Solvang mener de har dratt fra hele feltet når det gjelder det fleksible ERP-systemet.

– Xledger har vært et perfekt system å bygge videre på. Det er laget for sånne system- og automatiseringsnerder som oss. Det har mange muligheter for videreutvikling, og vi har tatt den ballen og løpt med den. I dag er det ingen som er i nærheten av oss når det kommer til verken forenkling, automatisering eller utvidelse av funksjonalitet, sier han, og skryter av sin samarbeidspartner:

– Xledger har like bra folk som de har systemer. Vi har fått til utrolig mye kult sammen, og vi skal fortsette å bruke og bygge på alle de fantastiske mulighetene som ligger i dette ERP-systemet.

Det positive samarbeidet understrekes av direktør for partnersalg i Xledger, Lars Erik Opøien.

– Det er utrolig gøy å ha en fremoverlent partner som Aider. De er ikke redde for å tenke nytt og utnytter teknologien til å skape nye forretningsmuligheter og gode kundeopplevelser. Vi gleder oss til å følge med på reisen videre, sier Opøien.

 

Kulturen som vinner

Som et generelt råd til alle virksomheter, bedyrer Solvang at du må bygge en bedriftskultur hvor ting skal bli litt bedre hver eneste dag. Da er det bare et tidsspørsmål før du blir virkelig god.

– Og så må du tørre. Ta litt risiko. Du trenger sultne, unge mennesker som ikke er fanget i gamle måter å tenke på. Men du trenger også eldre og erfarne medarbeidere som setter på bremseklossene når det trengs, sier Solvang og avslutter:

– Du har ikke bremser for å stoppe, men for å kunne kjøre fortere.