I Aider brenner vi for forenkling i alle ledd, men hva betyr dette i praksis? Hvilken vei går utviklingen, og hva er egentlig en regnskapsførers beste våpen i kampen mot overkomplisering? Vår leder for salg og marked, Patricia Olsson, forklarer hvordan vi jobber for å sikre en stadig enklere hverdag for økonomisjefen.
– Etter hvert som systemene blir mer og mer komplekse, og datamengdene større, blir det også viktigere å forenkle grensesnittet mot sluttbrukeren. Vår jobb er gjerne å sy de komplekse systemene sammen til én løsning, slik at det blir enklere å følge med i den stadig økende endringstakten, sier hun.
Olsson, som også er autorisert regnskapsfører, presiserer at forenkling kan bety så mangt. Alt fra at økonomisjefen skal få slippe unødvendige telefoner og mailer, til at han eller hun alltid får et ferdigstilt regnskap til samme tid.
– En gjennomgående trend er at ingen skal behøve å ta i noe mer enn én gang, med mindre det er helt nødvendig, forklarer hun.
Samtidig handler forenkling dypest sett om å tilpasse seg ulike behov. Alle bedrifter er forskjellige, og det betyr at en regnskapsfører må være klar for å tilby skreddersøm.
– Vi har mange bra standardsystemer som leverer dekkende rapporter. Men kanskje ønsker økonomisjefen å hente ut helt spesifikke tall, eller å få kjørt en mengde data ut i en spesialtilpasset rapportpakke. Kanskje behøver de en ny integrasjon, et nytt forsystem med et enklere brukergrensesnitt eller et dashbord. Alt dette er forenkling, sier Olsson.
Hun er opptatt av å aldri prøve å tre den samme løsningen nedover hodet på vidt ulike kunder.
– Det er mye skyting av spurv med kanon der ute. Men virkeligheten er sånn at noen bare trenger en mal eller et enkelt rapporteringsprogram, mens andre trenger store plattformer.
Og jo større datamengder de økonomiansvarlige ønsker å forholde seg til, jo mer veiledning trenger de som regel.
– Da er det en dyktig regnskapsførers jobb å senke den brukerterskelen så mye som mulig. En økonomisjef er ikke interessert i å måtte ringe hver gang de trenger noe. Brukervennlighet og mestring henger sammen, og derfor må systemet være godt tilrettelagt.
Dermed, sier Olsson, er det heller ikke til å komme utenom at forenkling – fremtidens forenkling – krever betydelig systemkompetanse.
– Det er allerede viktig, men det kommer til å bli helt avgjørende. Skalerbar forenkling er når vi klarer å kaste oss rundt og lage en helt ny integrasjon eller løsning som gjør hverdagen enklere for en hel bedrift, sier hun og legger til:
– Å gjøre noe enkelt er i grunnen enormt komplekst. Skal kunden få noe som er lett å håndtere, krever det mye kompetanse fra oss bak kulissene.
Men tross viktigheten av å ha en stødig, systemteknisk hånd, kommer Olsson tilbake til det grunnleggende: det gode forholdet. Samarbeidet mellom folk.
– Et godt system kan være en løsning, en output, men det er ikke gjennom et system du forstår kundens behov til å begynne med. Økonomisjefene der ute trenger en regnskapsfører som kjenner dem. En de kan snakke godt sammen med.
De beste regnskapsførerne, påpeker hun, er dem som ikke bare tar for seg regnskapet, men som vet hva økonomisjefen er opptatt av.
– Det handler om å være interessert, ikke bare i tallene, men i omsetningen og virksomhetsmålene. Ja, det handler egentlig om å bry seg.