Arbeidsgiver har plikt til å drøfte endringen med sine ansatte
Før det tas stilling til om ansatte skal kalles tilbake fra ferie eller fastsatt ferie skal endres må spørsmålet om endring drøftes med de ansatte som berøres av endringen.
Her har arbeidstaker rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingene.
Ansattes opplysningsplikt
Under arbeidsgivers drøftinger må også den ansatte gi opplysninger om eventuelle merutgifter som vil kunne oppstå dersom arbeidsgiver endrer ferien.
Disse merutgiftene kan den ansatte kreve erstattet av arbeidsgiver.
Det er viktig at den ansatte gir disse opplysningene under drøftingene, da dette er opplysninger arbeidsgiver må har med i vurderingen av om ferien skal endres. Kostnadene arbeidsgiver plikter å erstatte må måles opp mot de driftsproblemene som forventes å oppstå.
Arbeidsgiver må erstatte ansattes utgifter som følge av ferieendringen
Er vilkårene for endring av ferie oppfylt, må arbeidsgiver erstatte eventuelle merutgifter den ansatte blir påført som på grunn av endringen. Som nevnt over, er dette noe arbeidsgiver må ta med i betraktningen om ferien skal endres eller ikke.
Hvilke utgifter kan den ansatte kreve erstattet?
Dette fremgår ikke tydelig i ferieloven hvilke utgifter som kan dekkes, men det står tydelig at det kan kreves dekket “dokumenterte merutgifter”. Jeg tenker at det kan være:
- Kostnader som påløper på grunn av endring av ferien
- Må ferien flyttes til et tidspunkt med økte priser, og det kan dokumenteres kan også disse kostnadene kreves erstattet
Husk det er kun «dokumenterte merutgifter» som kan dekkes. Arbeidstaker kan ikke kreve erstattet andre utgifter som for eksempel oppreisning, tort og svie, velferdstap eller noen form for ulempeerstatning.
Poenget med erstatningen er at den ansatte skal stilles i samme økonomiske situasjon som om opprinnelig ferie hadde blitt avviklet som planlagt.