Hva menes med «utsettes uten ugrunnet opphold»?
Det fremkommer ikke veldig tydelig i loven hva om som er «ugrunnet opphold». Det er imidlertid sagt noe om det i forarbeidene til ferieloven:
«Denne fristregelen bør på bakgrunn av de ovennevnte forhold ikke tolkes for strengt. Arbeidstakeren bør således uten videre kunne vente noen dager før kravet fremsettes. Venter arbeidstakeren lenger enn en 14-dagers periode, bør det imidlertid kreves god grunner for dette.»
Dvs. at den ansatte kan «områ» seg noe, inntil 14 dager, før det tas stilling til om feriedagene skal kreves tilbakeført til feriesaldoen.
«Dag-for-dag-prinsipp»
Ved sykdom i ferien er det et «dag-for-dag-prinsipp». Det vil si at den ansatte kan kreve tilbake de faktiske feriedagene som kolliderer med sykmeldingen. Det er ikke noe krav til et minste antall dager med sykdom. Er den ansatte syk en dag, og denne er dokumentert med sykmelding kan feriedagen kreves tilbake.
Regelen om sykdom i ferien kan også brukes når ansatte blir syk før ferien
Regelen om å kreve feriedager tilbake kan også brukes når ansatte blir syke før ferien starter. Jeg ser for meg at dette er aktuelt der den ansatte for eksempel er sykmeldt før ferien, men hvor sykmeldingen går litt inn i ferien. Da kan det kanskje være mer praktisk å starte ferien med sykdom, og heller kreve tilbake feriedagene i etterkant.
Ansatte må altså være aktive for å få tilbake feriedagene!
Det er viktig å merke seg at arbeidstaker ikke automatisk får feriedagene tilbake; det kreves en aktiv handling fra arbeidstakerens side. Både når ferien skal kreves utsatt, og når den ansatte krever tilbake feriedager grunnet sykdom i ferien.
Det er ikke sagt noe om formkrav på kravene fra den ansatte. Kravet kan fremstilles både skriftlig og muntlig. Her anbefaler jeg likevel å gjøre dette skriftlig slik at det ikke oppstår noen tvil om at kravet faktisk er framsatt og når det er framsatt.