Digital energi og begeistring – det fikser vi!

Da nye Aider ble lansert i september, var det midt i en usikker corona-situasjon. Det var definitivt ikke tiden for en stor lanseringsfest – å bare «kjøre på» ville vært umusikalsk. Men å gi opp helt? Det ville ikke vært Aider. Slik gikk det da vi digitaliserte en hel kick-off – til stor jubel fra over 200 stolte Aidere.

Digitalisering er vår hjemmebane

Når to selskap skal slå seg sammen, er det gjerne litt ståhei. Det er foredrag, kulturbygging, workshops – og kanskje noen halvpinlige øvelser. Omtrent slik var vår plan også. Og vi kunne jo ikke la litt avstand ødelegge festen?

– Det er vel typisk oss. Finnes det en alternativ løsning, skal vi finne den. Og finner vi den, gunner vi på og gjør det skikkelig. Når det i tillegg er snakk om digitalisering, så kan vi jo kalle det vår hjemmebane, sier Andreas Vik, leder i Aider.

 

Folk først. Også digitalt.

Det ble ingen samling på Gaustablikk i år. I stedet samlet vi over 200 medarbeidere, fordelt på 7 ulike lokasjoner – til en enestående digital fest. Den måtte være noe langt mer enn webinaret eller den digitale fredagspilsen alle har vært med på før.

– Dette skulle skape energi og begeistring. To selskaper smelter sammen, og vi trengte å skape den stemningen i alle rommene hvor folk fulgte med. Det er jo en felles kultur som skal bygges, og det krever en følelse av at vi alle ble en del av noe større, sier Andreas.

Konseptet ble en helproff online-produksjon, med programleder, vignetter og det hele. Litt som å se på en TV-sending. Foran kameraet stod selvsagt våre egne folk.

– Det var helt i tråd med vår identitet. Arrangementet var ambisiøst og fremtidsrettet. Det var heldigitalt, samtidig som det setter folk først. Det er sånn vi er.

Det handler om opplevelsen

Dette konseptet gjorde det også lettere å få gjennom budskapet. Alle medarbeiderne våre kom tett på, ble bedre kjent med nøkkelpersoner i selskapet og hva som skal kjennetegner nye Aider. Merkevare- og kommunikasjonssjef i Aider, Linn Åkredalen Fjeld, forklarer at også lyd, bilde, musikk og visuelle effekter spilte en viktig rolle.

– Alt dette måtte være «on brand». Det fikk vi til med byrået Spring Event i førersetet, som spesialiserer seg på gode merkevareopplevelser. Vi klarte å formidle budskapene på vår måte, og i tråd med vår strategi og våre verdier.

Helt sentralt for oss er jo sette folk først, og da kunne ikke dette være en fjern og upersonlig TV-sending. Vi måtte løfte folk frem og skape interaksjon. Derfor kunne folk sende inn spørsmål og kommunisere med dem i studio digitalt.

Men er det egentlig mulig å formidle energi og begeistring – to av våre grunnstener – via bits og bytes? Svaret, skulle det vise seg, var ja.

– Noe av det vi gjorde, var å la det fysiske og det digitale spille sammen. Et slags hybrid event. For eksempel fikk alle medarbeidere, ved alle lokasjoner, bobledrikke og cupcakes med logo – helt samtidig! Alle fikk goodiebags etter at logoen var lansert, og de som satt på hjemmekontor, fikk lunsj levert på døren. Alt var «timet» med det som skjedde på skjermen. At vi gjorde oss flid med disse småtingene, gjorde at dette ikke ble noen plan B, det ble bare en veldig bra plan, forklarer Linn.

 

Kulturbygging med frysninger på ryggen

Selv om et virtuelt møte aldri blir helt som å møte hverandre ansikt til ansikt, hadde det noen fordeler. Budskapene ble skarpere og mer spisset – og sank kanskje bedre inn hos folk.

Tilbakemeldingene har vært deretter. Folka våre forteller at de har hatt det artig, og at de følte på stolthet. Ja, for noen ble det til og med litt frysninger på ryggen. Da er det klart det frister til gjentakelse.

I denne videoen oppsummerer vi en fantastisk dag - med mye energi og begeistring:

Digitale opplevelser på trappene – også for kundene våre

– Vi skal ikke slutte med fysiske møter, men dette lar oss spinne opp spenstige begivenheter mye hyppigere. Det tror jeg er viktig for et selskap som er spredt over hele landet. Men dette er ikke noe vi bare skal gjøre for oss selv. Alt vi har lært om å skape gode digitale opplevelser dette året, og det er mye, skal vi bruke til å hjelpe kundene våre, sier leder Andreas Vik.

På veien mot å redefinere regnskapsbransjen ble denne lanseringen første stopp. At Aidere er litt annerledes, og klarer å skape unike opplevelser, ble så til de grader bekreftet under kickoffen. Ja, for å si det med resepsjonisten på et av hotellene hvor noen av oss holdt hus under eventet:

– For et utrolig kult opplegg. Er dere virkelig regnskapsførere?